Skip links

Yeşil Dönüşüm ve Sürdürülebilir Piller

Dijital pil pasaportunu pillerin ham maddelerinin madenciliğinden, üretim aşamasından, ikincil hayat döngüsü ve geri dönüşümüne kadar tüm değer zincirini kaplamaktadır. Bu pasaportun hayata geçirilmesinin ana hedefleri arasında sürdürülebilirlik, şeffaflık ve izlenebilirlik bulunmaktadır ve bu ilkeler aynı zamanda döngüsel ekonomi için büyük önem taşımaktadır.

Global pil ittifakı bu bağlamda belirtilen hedeflere ulaşmak için kurulmuş, 130’un üzerinde birçok endüstriden gelen üyeden oluşmaktadır ve pil eko sistemine dahil olan tüm aktörleri kapsamayı hedeflemektedir. Buna ulaşmak için harmonize edilmiş kurallar sağlamak ve böylelikle karşılaştırılabilir bilgiler sunmak gerekmektedir. Üyeler arasında hem üreticileri hem de ülkelerin çeşitli kurumlarından yetkililer bulunmaktadır ve bu ittifakta diyalog ve iş birliğini geliştirmeyi hedeflemektedir.

Pilin Çevresel Etkileri ve Karbon Ayak İzi

2016 yılında satılan elektrikli araç sayısı günümüzde 2023 yılında tek bir günde satılan elektrikli araçlara tekabül etmektedir, bu da pazarın ne denli genişlediğinin göstergesi olarak kabul edilebilir. Pil değer zincirindeki ana zorlukları göz önünde bulundurmak gerekir. Bunların arasında karmaşık yasal çerçeveler de durumu etkilemektedir. En etken durumlardan biri tedarik zinciri ve lojistik alanındadır. Elektrikli araçlar tehlikeli olarak değerlendirilmezken, içerisindeki pil ayrıldığında bu tehlikeli atık kapsamına girmektedir ve böylelikle lojistik ve taşımada birçok uluslararası ve aynı zamanda her ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir.

Tüketicilere verilen karar yetkisi de önemlidir. Pil pasaportuyla birlikte son tüketici seçtiği aracın pilinde kullanılan ham maddelerin ne şekilde elde edildiği, üretimi sırasında insan haklarını ihlali durumların olup olmadığını, pilin çevresel etkileri ve özellikle karbon ayak izi hakkında bir çok bilgi edinebilir ve nihai ürün seçiminde bu faktörleri göz önünde bulundurarak alım kararı gerçekleşir. Teknolojik zorluklar da bulunmaktadır, örneğin lityum iyon pil geri dönüşümünde kobalt ve nikelin geri dönüşüm oranları günümüzde %90’ın üzerinde olduğu halde, lityumun geri kazanım oranı %60 ile %70 arasında çok daha düşük bir orandadır.

Pil pasaportunun şeffaflık ilkesindeki en büyük zorluklarından biri ise üreticilerin bu sisteme güvenerek tüm bilgileri sunmasıdır. Sunulan bilgilerin doğruluğu çeşitli audit’ler ile kontrol edilmelidir. Dijital pil pasaportu için pilot pasaportlar yayınlanmıştır. Bu pasaportlar fiziksel olarak mevcut olan pillerin dijital ikizlerini oluşturmaktadır ve kullanılan tüm ham maddelerin, madencilik şartlarının, prosese dahil olan tüm şirketlerin bilgilerini de kapsamaktadır.

Leave a comment